نوشته شده توسط : badsa

آرامگاه نادرشاه

نادرشاه افشار از پادشاهان قدرتمند ایران زمین است که برای بازپس گرفتن و گسترش مرزهای سرزمین خود ، عمر و جوانی خود را صرف جنگ های مختلف با متجاوزین کرد . آرامگاه نادرشاه بنایی است در مجموعه باغ موزه نادری در شهر مشهد که به یادبود نادرشاه افشار در سال ۱۳۴۲ خورشیدی توسط هوشنگ سیحون طراحی و ساخته شده‌است.


نادرشاه و سرگذشت او

در اوایل قرن یازدهم هجری در شهر گز ، نادر قلی به دنیا آمد ، وی پیش از ۱۸ سالگی در یکی از یورش های ازبک خوارزم به همراه مادرش اسیر شد . بعد از فرار از اسارت به خدمت حکمران ابیورد در خراسان رفت و با تمهیداتی چند ناحیه خراسان را کنترل کرده و خود را "نادر قلی بیک " نامید.

اصفهان بعد از قتل شاه سلطان حسین توسط افغان ها ، سقوط کرد و پسر سلطان حسین در قزوین به پادشاهی رسید و نادر با توجه به نفوذ خاندان صفوی به شاه تهماسب دوم پیوسته و سردار سپاهش شد ؛ملک محمود را شکست داده و خراسان را تصرف کرد.

تصویری از نادرشاه افشار

سپس به جنگ با افغانها پرداخت و آنها را شکست داده و وارد جنگ با دشمنان خارجی شد ؛ روس ها را ازشمال ایران راندبعد از معاهده صلح تهماسب شاه با عثمانی، به این بهانه وی را از سلطنت خلع و پسرش را منصوب کرد و خود نایب السلطنه شد و با عثمانی ها وارد جنگ شد و در نهایت به پادشاهی ایران رسید .

وی فرمان داد که شیعهٔ اثنی عشری را به افتخار امام جعفر صادق، به عنوان مذهب جعفری در ایران شناخته شود . در جنگ کرنال نادر هندی ها را شکست داد و دهلی را به تصرف خود درآورد .نادر با غنائم فراوانی از هند به ایران بازگشت ؛ غنائمی که ده برابر بیشتر از بیشترین درآمد سالانه دوران صفوی بوده . این پادشاه بزرگ در اواخر عمر بسیار تندخو شده تا جایی که پسر خود را کور کرد .در نهایت وی در یکی از جنگ های خراسان به دست سردارانش به قتل رسید .

تاریخچه آرامگاه نادرشاه

نادر شاه در هنگام حیات خود دستور ساخت آرامگاهی کوچک در بالا خیابان مشهد داد. این آرامگاه کوچک در سال ۱۱۴۵ هجری قمری در مجاور چهارباغ شاهی و روبروی حرم امام رضا از خشت و گل ساخته شد. قوام‌السلطنه در اواخر عهد قاجار (۱۲۹۶ خورشیدی) در محل یکی از مقابر ویران شده نادری، آرامگاه تازه‌ای برای وی ساخت و استخوانهای او را از تهران به مقبره مزبور حمل کردند.

ساختمان جدید که در محل فعلی آرامگاه نادرشاه قرار داشت مدتی بر پا بود تا این که انجمن آثار ملی ایران در سال ۱۳۳۵ خورشیدی درصدد بر آمد آرامگاهی مناسبِ شأن نادرشاه برای وی در همان محل مقبره ساخته قوام‌السلطنه ساخته شود. این کار از سال ۱۳۳۶ شروع و در سال ۱۳۴۲ به پایان رسید. ساختمان جدید آرامگاه نادر شاه افشار در تاریخ ۱۲ فرودین ماه سال ۱۳۴۲ با حضور محمد رضا پهلوی به همت انجمن آثار ملی ایران در باغ نادری بازگشایی شد.

تصویری زیبا از موزه و آرامگاه نادرشاه افشاری

این موزه هم‌اکنون تحت مدیریت سازمان میراث فرهنگی اداره می‌شود. در اواخر سال ۱۳۸۶ باغ موزه نادری که بر اساس طرح نوین بهسازی مورد بازنگری و تعمیرات در فضاهای داخلی قرار گرفته بود پس از ۶ ماه تعطیلی دوباره بازگشایی شد. فیلمی در باره آرامگاه در ساله ۱۳۸۹ به کارگردانی علی حسن زاده ساخته شده است .

معماری آرامگاه نادرشاه

این بنا در باغی به مساحت ۱۴۴۰۰ متر مربع ساخته شده‌است. آرامگاه نادرشاه شامل سکویی دوازده پله‌ای، محل گور، پوششی خیمه مانند بر روی قبر، سکویی مرتفع در مجاور قبر با مجسمه نادرشاه سوار بر اسب و سه تن دیگر در پی او، یک غرفه فروش کتاب و دو تالار برای موزه‌است.

مجسمه آرامگاه نادرشاه

تالار مربع شکل از دو دیوار قرمز رنگ سنگی بسته و در قسمت ستون بندی باز تشکیل شده است که سنگ مزار نادر در گوشه این مربع در پناه دو دیوار قرار دارد و به سمت بیرون نگاه می کند .
مصالح این بنا از سنگ های خشن و سخت گرانیت کوه سنگی مشهد است .در اصل پوشش مقبره تداعی کننده چادر عشایری جایی که زندگی نادر آغاز و پایان یافت . اطراف مقبره باغی است که بناهای فرعی تالار اجتماع و کتابخانه و سرویس و گلخانه می باشد که با بنای آرامگاه هماهنگ ساخته شده است .

موزه نادری

موزه نادری دارای دو تالار است که اولین تالار مربوط به نمایش اشیاء مختلفی برای معرفی آثار تاریخی دوره افشاریه است و دومین تالار شامل انواع سکه ، ظروف و دیگر اشیای اهدایی از دوره صفویه تا معاصر می باشد .در گوشه شمالی آرامگاه نادر شاه ، آرامگاه سردار خراسان ، محمد تقی پسیان قرار دارد .

تصویری از اشیای موجود در موزه نادری

لوله توپ جنگی متعلق به زمان سلطنت در نزدیکی برج آرامگاه قرار دارد که غنیمت دلیر مردان ایرانی از متجاوران پرتغالی ها است . در پای برج آرامگاه نادر لوله توپ جنگی متعلق به فیلیپ دوم پادشاه اسپانیا و پرتقال قرار دارد که توسط دلیر مردان ایرانی از متجاوزان پرتقالی به غنیمت گرفته شده است.

دسترسی به آرامگاه نادرشاه

آدرس: ایران. مشهد. چهارراه شهدا.

در هر منطقه مشهد ، تابلوی حرم مطهر وجود دارد ، به سمت حرم رفته و یک چهارراه بالاتر از حرم ، آرمگاه نادر و موزه نادری قرار دارد .
می توانید اتوبوس های درون شهری مشهد به سمت حرم را سوار شده و ایستگاه حرم پیاده شوید و تا مقصد ۵ دقیقه پیاده روی کنید .

زمان بازدید و هزینه آرامگاه نادرشاه

زمان بازدید هر روز از ساعت ۸ صبح الی ۱۶ عصر است و بهای بلیط وروردی ۱۰۰۰ تومان می باشد .

راستی اگر قصد سفر به شهر مشهد را دارید،خواهشمندیم برای رزرو تور مشهد با همکاران ما در تماسس باشید.

منبع
Wikipedia
karnaval



:: بازدید از این مطلب : 32
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 26 مهر 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : badsa

بازار قدیم قشم

بازار قدیم قشم از بناهای قدیمی و دیدنی این جزیره می باشد که استخوان اصلی بازار از کوچه های تو در تو شهر شکل گرفته است.ما در این مطلب قصد داریم تا به معرفی بازار سنتی و قدیمی قشم بپردازیم تا در سفر به قشم از آن استغاده کنید.در ادامه با ما باشید.


بازار قدیم قشم دارای ورودی های متعددی است که هر کدام آن به پاساژ قدیم قشم منتهی می شود. در این بازار مغازه های داخلی و خارجی به چشم می خورد که همه ی آن ها فعال هستند که شما می توانید با انتخاب تور قشم از این بازار بازدید کنید.

تاریخچه بازار قدیم قشم

بازار بزرگ قدیم قشم در نزدیکی اسکله ی سنگی و در مرکز شهر قرار دارد. این بازار یک بازار سنتی و قدیمی می باشد که از قدیم فعال بوده و امروزه نیز یکی از قطب های تاثیر گذار در تجارت قشم است.

تصویری از درب ورودی بازار قدیم قشمبازار قدیم قشم در سال ۱۲۹۰ تاسیس شده و بعنوان قدیمی ترین بازار قشم شناخته شده است. علاوه بر فروشندگان با اجناس و کالاهای بومی، چندین برند خارجی به نام های ریوال، آر تی سی و شرکت ربیع در این بازار مستقر هستند. بازار قدیم قشم که از بازار های سنتی جزیره می باشد، دارای چندین راه روی تو در تو و راسته های متعدد است.

بخش فروش بازار قدیم قشم

بازار قدیم قشم، بیشترین خدمات خود را به بومیان منطقه عرضه می کند و می توان کالاهای متفاوتی را در آن مشاهده کرد از جمله:
انواع پوشاک زنانه و مردانه، کیف و کفش، ملحفه و رو تختی، انواع پارچه های محلی و ساده، روسری و شال، پوشاک بچه گانه، پلاستیک جات، بلور جات، چرم و کاپشن، بلورجات، انواع صندل و دمپایی، کیف و چمدان، لوازم ورزشی، سوپری و خرازی، لباس زیر، لوازم لوکس و تزئینی، انواع طلا و جواهرات، موبایل، زیورآلات دریایی، محصولات آرایشی و بهداشتی و …

تصویری از بخش فروش بازار قدیم قشم

به دلیل نوع معماری سنتی بازار و نحوه چیدمان غرفه های داخلی بازار بیشترین خرید خریداران و مسافران تور قشم از بازار قدیم قشم خرید بومیان منطقه می باشد. این پاساژ تلاش بر آن دارد که نیاز خریداران را با اجناس و کالاهای بومی و غیر محلی تأمین کند.

بخش خدماتی و رفاهی بازار قدیم قشم

بازار قدیم قشم خدمات رفاهی خاصی را در اختیار خریداران نمی گذارد. این بازار بر خلاف دیگر مراکز خرید جزیره قشم دارای سیستم های خاص و بروز نمی باشد اما به طور کلی این بازار از معماری خاص منطقه نشأت گرفته شده و تهویه، نور، سایه و … بر اساس فاکتور های اقلیمی منطقه در نظر گرفته شده است،

تصویری دیگر ار داخل بازار قدیم قشماین فاکتور ها شامل ارتفاع بازار، استفاده از مصالح بومی، ایجاد تاق و قوس، طولی بودن بازار، کم عرض بودن پیاده روی داخلی برای ایجاد سایه و مسقف بودن قسمتی از بازار می شود.

توصیه های بازار قدیم قشم

مرکز خرید قدیم قشم، برای تهیه اجناس بومی منطقه محل مناسبی است. شما می توانید با انتخاب تور قشم از این بازار کالاهایی که شاید در بازار های دیگر یافت نشود را خریداری کنید. پارچه های این بازار برای سوغات انتخاب مناسبی بوده و در طرح ها و رنگ های متنوع سنتی یافت می شوند، بعلاوه قیمت اجناس در این بازار بسیار مناسب است.

هتل های اطراف بازار قدیم قشم

  • هتل نخل هنگام قشم
    فاصله تا بازار سنتی قدیم قشم : ۳۵۸ متر
    آدرس : قشم، میدان جهاد، جنب ایستگاه درگهان
  • هتل آپارتمان پلاس قشم
    فاصله تا بازار سنتی قدیم قشم : ۳۸۷ متر
    آدرس : قشم، بازار قدیم، میدان امام خمینی
  • هتل ژئو پارک قشم
    فاصله تا بازار سنتی قدیم قشم : ۴۸۱ متر
    آدرس : قشم،میدان امام،اسکله داکری، جنب ساختمان معراج
  • هتل کیمیا ۴ قشم
    فاصله تا بازار سنتی قدیم قشم : ۴۸۳ متر
    آدرس : قشم، میدان جهاد، سربالایی برگ سبز(صیادان)
  • هتل آپارتمان آنا قشم
    فاصله تا بازار سنتی قدیم قشم : ۵۶۰ متر
    آدرس : قشم، نرسیده به میدان ولایت
  • هتل آسمان قشم
    فاصله تا بازار سنتی قدیم قشم : ۶۳۶ متر
    آدرس : قشم، میدان ولایت(ساعت سابق)، جنب دفتر هواپیمایی نادری
  • هتل آپارتمان سما۲ قشم
    فاصله تا بازار سنتی قدیم قشم : ۸۴۰ متر
    آدرس : قشم، بلوار آزادگان، ورودی دوم سام و زال
  • هتل آپارتمان کاوان قشم
    فاصله تا بازار سنتی قدیم قشم : ۸۴۰ متر
    آدرس : قشم، خیابان ولیعصر چهارراه رسالت جنب کوچه میلاد هتل کاوان
  • هتل الوند ۲ قشم
    فاصله تا بازار سنتی قدیم قشم : ۹۳۸ متر
    آدرس : قشم، بلوار آزادگان، میدان سعدی، رو به روی هتل الوند ۱
  • هتل مروارید قشم
    فاصله تا بازار سنتی قدیم قشم : ۹۸۵ متر
    آدرس : قشم، بلوار شهید رجایی، جنب سازمان تبلیغات اسلامی
  • هتل آپارتمان آرش قشم
    فاصله تا بازار سنتی قدیم قشم : ۱ کیلومتر و ۱۷۶ متر
    آدرس : جزیره قشم، بلوار آزادگان، حد فاصل میدان سعدی و شهدا، نبش کوچه لقمان ۹
  • هتل سما قشم
    فاصله تا بازار سنتی قدیم قشم : ۱ کیلومتر و ۱۹۰ متر
    آدرس : قشم، بلوار ولیعصر، چهار راه رسالت
  • هتل پارک قشم
    فاصله تا بازار سنتی قدیم قشم : ۱ کیلومتر و ۲۱۶ متر
    آدرس : قشم،خیابان آزادگان،جنب هلال احمر
  • هتل الوند ۱ قشم
    فاصله تا بازار سنتی قدیم قشم : ۱ کیلومتر و ۲۱۶ متر
    آدرس : قشم، بلوار آزادگان، میدان سعدی
  • هتل دیانا قشم
    فاصله تا بازار سنتی قدیم قشم : ۱ کیلومتر و ۲۵۱ متر
    آدرس : قشم ، بلوار آزادگان، نبش میدان شهدای گمنام ،

آدرس بازار قدیم قشم

میدان امام خمینی را به چهار راه شهید منتظری وصل می کند، خیابان شهید منتظری، جنب بانک کشاورزی

منبع
eneshat

بازار قدیم قشم



:: بازدید از این مطلب : 40
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 8 مهر 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : badsa

پارک میرمهنا

بزرگترین پارک تفریحی جزیره کیش پارک تفریحی میرمهنا است ، پارک میرمهنا در شمال جزیره کیش واقع شده است.از مهمترین جاذبه های دیدنی این پارک میتوان به اسکله تفریحی میرمهنا اشاره کرد.این پارک دارای دو فاز است، فاز اول از مسجد خاتم کیش تا اسکله ماهیگیری و فاز دوم آن از اسکله ماهیگیری تا میدان جاسک میباشد. شما میتوانید با انتخاب تورکیش و سپس سفر به این جزیره از نقاط مختلف این پارک دیدن کنید.


میرمهنا کیست؟

میر مَهنا بندر ریگی (دُغابی) دزد دریایی خلیج‌فارس در دوره زندیه بوده است که با هلندی‌ها در خلیج فارس جنگید. مهمترین کار وی شکست هلندی‌ها با کمک انگلیسی‌ها و بیرون راندن آنان از جزیره خارک بوده است. میرمهنا با وجود هلندی‌ها، انگلیسی‌ها، اعراب و بیگانگانی که می خواستند ایران را تصرف و بخش بخش کنند مخالف بود و قصد یک پارچه کردن جنوب و تمامی ایران را داشت. امروزه جزیره‌ای غیرمسکونی در خلیج فارس جزیره میر مهنا و بندری در جزیره کیش به نام او نامیده شده‌است.

فاز اول پارک میرمهنا کیش

فاز اول این پارک مساحتی در حدود ۴ هکتار است. این بخش از پارک میرمهنا دارای مسیرهای پیاده روی، پارکینگ، باربیکیو(منقل) و آلاچیق برای راحتی مسافران و گردشگران تور کیش است. فاز اول پارک میرمهنا کیش در جنب مسجد خاتم الانبیا، بازار عرب ها، نمازخانه ساحلی، کتابخانه عمومی، بازار ماهی فروش ها و تماشای ماهی های تازه جنوب مسیر دوچرخه، چند بوفه و چایخانه قرار گرفته است.

تصویری از یک آلاچیق در پارک میرمهنا کیش

همچنین در بیشتر اوقات می توان در اسکله ماهیگیری این پارک به تماشای لاک پشت ها و مرغابی ها پرداخت. تمامی افراد می توانند روی اسکله به ماهیگیری بپردازند. لازم به ذکر است که شنا کردن در ساحل این پارک ممنوع است.

فاز دوم پارک میرمهنا کیش

مساحت فاز دوم این پارک بزرگ تر از فاز اول آن است و مساحت آن در حدود ۶ هکتار است. محوطه سازی این بخش به پایان رسیده است و قرار است در این فاز دو زمین بازی برای کودکان ساخته شود.

خصوصیات اسکله تفریحی پارک میرمهنا

اسکله تفریحی میرمهنا کیش یکی دیگر از اسکله های این جزیره است که میتوانید در تور کیش از آن بازدید کنید. البته نباید با اسکله تفریحی کیش که در شمال شرق جزیره کیش قرار گرفته است اشتباه گرفته شود. طول این اسکله ۱۳۰ متر و عرض آن ۹ متر است مساحت آن ۱۵۸۷ متر است.

تصویری از اسکله تفریحی پارک میرمهنا کیش

این اسکله به روش شمع فولادی و عرشه ای که از جنس بتن است ساخته شده است. در امتداد این اسکله پله هایی به منظور سوار قایق شدن و تماشای لاک پشت ها و مرغابی ها ساخته شده است. توجه داشته باشید فقط در بعضی از فصول سال که زمان زاد و ولد ماهی ها نیست می توانید به صورت آزادانه به ماهیگیری بپردازید.

جاذبه های اطراف پارک میرمهنا

دیدنی‌ها و تفریح‌های اطراف پارک ساحلی میرمهنا کم نیستند. در نزدیکی میرمهنا، شهر زیرزمینی کاریز قرار گرفته و بولینگ و مجموعه ورزشی مریم هم همان اطراف است. در اینجا هم مثل بقیه جزیره، خرید یکی از تفریحات ثابت است. بازار پارس خلیج، بازار صفین، بازار زیتون و بازار ونوس فاصله چندانی با پارک ساحلی ندارند و رستوران توتی فروتی و میرمهنا با منوهای متنوعشان هم در نزدیکی پارکند و بین مسافران کیش طرفدار زیاد دارند.

نکتــــه:
اگر اهل ماهی گیری هستید، می توانید به اسکله میر مهنا بروید و در زمان های مجاز ماهی گیری کنید. لوازم ماهی گیری را هم می توانید از داخل بازار پردیس، بازار ونوس، بازار پادنا و یک فروشگاه کوچک نزدیک به بازار ماهی فروشان تهیه فرمایید.

تصویری از چند آلاچیق در پارک میرمهنا کیش

شما میتوانید با انتخاب و رزرو تور کیش سفر لذت بخشی را برای خود و خانواده فراهم بسازید. برای کسب اطلاعات بیشتر از مشاوره همکاران استفاده کنید.

آدرس پارک میرمهنا کیش

ایران - هرمزگان - کیش بخش شمالی جزیره

منبع
Hellokish
fa.wikipedia
pintapin



:: بازدید از این مطلب : 29
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 4 مهر 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : badsa

بازار وکیل شیراز

شیراز، یکی از زیباترین و تاریخی ترین شهرهای ایران، آن قدر جاذبه های تاریخی و طبیعی دارد که شاید هفته ها اقامت و گردش در آن باز هم کم باشد .در میان تمام جاذبه های شیراز گشت وگذار در بازار وکیل از لذت خاصی برخور دار میباشد . برای کسب اطلاعات بیشتر با ما باشید؛


آشنایی با بازار وکیل شیراز

شیراز یکی از مهمترین شهرهای ایران از نظر موقعیت جغرافیایی استراتژیکی، تاریخی و فرهنگی می باشد. مجموعه بازار وکیل شیراز مربوط به دوره زند است و یکی از مشهورترین دیدنی های شیراز است،این بازار بعد از میدان شهرداری، نزدیک ارگ کریمخان جای گرفته است، این اثر در تاریخ ۱۷ تیر ۱۳۵۱ با شمارهٔ ثبت ۹۲۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این بازار جزو یکی از بازارهای سنتی معروف ایرانی است که اکثر گردشگران تور شیراز از آن بازدید مینمایند.

نمایی زیبا ازز بازار وکیل شیراز

در کنار بازار مکان‌های دیگر چون مسجد و حمام تاریخی وکیل قرار گرفته‌اند که آنها هم جز آثار تاریخی آن مجموعه به حساب می آیند.

پیشینه بازار وکیل شیراز

پس از آن که کریم خان زند شیراز را به عنوان پایتخت کشور انتخاب کرد، طی ۲ دهه، آبادانی و رفاه زیادی در شهر زیبای شیراز ایجاد گشت. ثبات و امنیت با ساخت حصارها، قلعه ها، کاروانسرا ها و... به شهر بازگشت،در میان این بناها مهمترین آنها بازار وکیل بود که اقتصاد شهر را قوی کرده بود. بازار وکیل شهر شیراز یکی از مشهورترین بازارهای سنتی و تاریخی ایران است. این بازار که به فرمان کریم خان زند (۱۱۷۲–۱۱۹۳ ه‍. ق) ساخته شده، اکنون در مرکز شهر شیراز (شرق میدان شهدا) قرار گرفته‌است.

تصویر قدیمی از بازار وکیل شیراز

تمام کارهای بازرگانی، خرید و فروش کالاهای داخلی و خارجی و مبادلات پایاپای، صدور یا دریافت حوالجات و صرافی‌ها همگی در حجره‌های این بازار انجام می‌گرفته و در واقع بازار وکیل مانند قلب اقتصادی شیراز بوده است. بازار وکیل سازمانی داشته که بازرگانان می‌توانستند با اطمینان کامل کالاهای خود را در آن به امانت بسپارند و در موقع لازم از آن استفاده نمایند.

ایده ساخت بازار وکیل

این بازار از بهترین آثار بر جای مانده از کریم خان زند است که هنوز مورد بهره‌برداری قرار دارد. گمان می‌رود شاه زند پس از دیدن بازار قدیمی لار (از آثار دوران شاه عباس کبیر) طرح آن را در شیراز ریخته‌است.

معماری بازار وکیل شیراز

معماری این بنا بر گرفته از بازار قیصریه لار و همچون بازارچه بلند اصفهان ساخته شاه عباس کبیر است اما پهنای بازار وکیل بیش از سایر بازارهاست. همچنین ۷۴ دهانه تاق ضربی بازار با بلندای بیش از ۱۱ متر بلندتر از تاق سایر بازارهاست که البته هم اینک به علت خاکریزی کف بازار، ارتفاع طاق‌ها به ده متر تقلیل یافته‌است، با انتخاب تور شیراز میتوانید از زیبایی معماری این بازار بازدید به عمل بیاورید.

تصویری دیگر از بازار وکیل شیراز

این بازار که از نظر معماری دارای سه فضای جداگانه است، گذرگاه (برای گذر مشتریان)، حریم مغازه (به بلندای نزدیک به ۲ پله بالاتر از سطح زمین)، فضای مغازه (جایگاه فروش) است. بازار دارای پنج در بزرگ است که در چهار سوی آن جای گرفته‌است. هم چنین شامل دو راهروی شمالی - جنوبی و شرقی - غربی است که چون صلیبی یکدیگر را قطع کرده‌اند. در تقاطع این دو رشته چهار سوق قرار گرفته‌است که بر روی یک هشتی قرار دارد. این چهار سوق دارای طاق بزرگ ضربی محکمی است و در پای طاق نیز چند ترنج آجرکاری شده‌است. در هشتی نیز مغازه‌هایی چهارگوش در دو طبقه وجود دارد.

ضلع شمالی و جنوبی بازار وکیل شیراز

ضلع شمالی - جنوبی بازار از دروازه اصفهان شروع می‌شود و تا کوچه جنوبی سرای مشیر ادامه می‌یابد. در دو طرف این راسته هر قسمت ۴۱ جفت (۸۲ باب) مغازه وجود دارد که در جلو هر یک سکویی از قطعات سنگی بزرگ که بر روی آن، ترنج‌هایی برجسته کنده‌کاری شده‌است. در این بازار برای جلوگیری از نم و رطوبت، مغازه‌ها را نزدیک بع یک متر فراتر از سطح زمین ساخته‌اند. مغازه‌ها اغلب دارای پستو بوده و در دو طبقه طراحی شده‌اند.

تصویری از ضلع جنوبی بازار وکیل شیراز

در شمال شرقی این راسته، چند کاروانسرای قدیمی به نام‌های روغنی، گمرک و احمدی ساخته شده‌است که در ورودی آنها در درون بازار است. هر یک از این کاروانسراها دارای چندین حجره می‌باشند. راسته شمالی - جنوبی را بازار بزازان نیز نامیده‌اند. در سال ۱۳۱۵ به علت گسترش خیابان زند ۱۱ حجره از حجره‌های این ضلع از بین رفته‌است.

راسته‌ها و خرده بازارها
ضلع شرقی-غربی بازار وکیل شیراز

• بخش خاوری (شرقی) چهار سوق که آن را بازار علاقه‌بندان می‌نامند. این بخش دارای ۱۹ جفت مغازه‌است که هم اینک مرکز فرش است و مغازه‌های عطاری نیز در این قسمت یافت می‌شود.

• بخش باختری (غربی) چهارسوق که آن را بازار ترکش‌دوزها می‌نامند و دارای ۱۰ جفت مغازه‌است که هم اینک مرکز فروش فرش‌های ایرانی است.

• در بخش جنوبی چهارسوق در راستای بازار ترکش دوزها، بازار دیگری قرار دارد که مدخل آن در جلو سر در مسجد وکیل است و به بازار شمشیرگرها معروف است. این بازار نیز دارای ۱۱ جفت مغازه‌است.

در زیر چهار سوق، حوض بزرگی از سنگ مرمر قرار داشته که آب آن از آبراهی که از زیر بازار ترکش دوزها می‌گذشته، فراهم می‌شده‌است. این آبراه به صورت طاق ضربی است و از آجر و ساروج ساخته شده‌است و هم اینک نیز وجود دارد اما حوض مرمرین به علت بالا آمدن کف بازار، از میان رفته‌است.شما میتوانید با انتخاب تور شیراز از جاذبه های تماشایی این مکان بازدید به عمل بیاورید.

تهویه هوا و نور رسانی بازار وکیل شیراز

سامانه تهویه هوا به علت بلندای زیاد سقف طاق و تویزه‌ای بازار کامل بوده است. این امر به وسیله بادگیرهایی ساده انجام می‌گرفته است. همچنین دریچه‌ها و روزنه‌هایی به نام جامخانه یا هورنور در زیر سقف جاسازی شده بوده که هوا و نور کافی را به بازار می‌رسانند اما هم اینک پس از بازسازی، این روزنه‌ها بسته شده‌اند. هم اینک در بالای مغازه‌ها مشبک‌هایی جهت تهویه هوا و روشنایی وجود دارد.

نحوه دسترسی به بازار وکیل

بازار وکیل در مرکز شهر شیراز قرار گرفته است. برای دسترسی به این بازار کار سختی را در پیش نخواهید داشت. باید خود را به خیابان زند و میدان شهدا برسانید و از بازار و بناهای تاریخی اطراف آن همانند مسجد وکیل، ارگ کریم خان و حمام وکیل بازدید کنید.

منبع

fa.wikipedia

karnaval



:: بازدید از این مطلب : 28
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 3 مهر 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : badsa

طرقبه

شهر طُرقَبه (ترقبه) که اکنون یکی از شهرهای شهرستان طرقبه شاندیز به شمار می‌آید، از جمله آبادی‌های بزرگ طوس قدیم بوده که در میان دره‌های سرسبز رشته‌کوه بینالود واقع گردیده است.ما در این مطلب قصد داریم تا به توضیح شهر طرقبه بپردازیم.در ادامه با ما باشید.


طرقبه کجاست؟

ییلاق طرقبه با وسعت ۱۶۰۰ کیلومترمربع در منطقه‌‌ای کوهستانی در امتداد بینالود واقع شده و در ۱۵ کیلومتری مشهد در غرب انتهای بلوار وکیل‌آباد قرار دارد. طرقبه دارای سابقه‌ای طولانی در تاریخ این شهر است و به عنوان یکی از مناطق دشت توس به نام تروغبذ در قرون اسلامی مطرح بوده است. همین‌طور در طول سده‌های اسلامی به صورت گذرگاه و تفرج‌گاه نیز به شمار می‌رفت.

ریشهٔ نام طرقبه

ریشه نام طرقبه، از «ترغبذ» می‌باشد که از دو بخش «تُرُق» و «بَذ» تشکیل شده و به معنی آبادی بزرگ است. پسوند «بذ» در پارسی باستان برای غیر انسان به معنی بزرگ بوده است.
این نام با گذشت زمان دگرگونی آوایی پیدا کرده و به طرقبه تبدیل شده‌است. بعضی افراد آن را به معنی راه‌های بهتر بیان کرده و گفته‌اند «طُرُق» جمع مکسر طریق و «به» به معنی بهتر است و در نتیجه طرقبه به معنی راه‌های بهتر می‌باشد.

آب و هوا در طُرقَبه

این مکان در امتداد دره بسیار با صفایی واقع شده و از نظر زمین‌شناسی از بخش‌های دشت، پای کوه و کوهستانی شکل گرفته است. طرقبه دارای آب و هوای سرد و خشک با تابستان‌هائی خنک و مطبوع می باشد که به دلیل بالا بودن ارتفاع آن میزان بارندگی این منطقه نسبت به شهر مشهد بیشتر است.

تصویری از یک کوچه زیبا در طرقبه مشهد

این منطقه ییلاقی به دلیل آب و هوای مطبوع همه روزه پذیرای زائرین، مسافران تور مشهد و مجاوران شهر مشهد است.

پرورش گل و گیاه در طُرقَبه

پرورش گل و گیاه نیز از مشاغل فعال طرقبه است. همچنین در دامنه شمالی رشته کوه‌های بینالود واقع در غرب و جنوب‌غربی شهرستان مشهد دره‌های باصفا و سرسبزی وجود دارد. دره‌های زیبای مایان، دهبار و جاغرق در طرقبه با باغ‌های میوه فراوان از جمله این دره‌های سرسبز می‌باشد.

جاهای دیدنی طرقبه و شاندیز

  • تصویری از روستای ماسوله خراسان در طرقبه
  • طرقبه و شاندیز به علت قرار داشتن در دامنه‌های ارتفاعات بینالود و آب و هوای معتدل و منابع آبی و رود پوشیده از باغ‌های وسیع و مناظر طبیعی و سرسبز هستند. شهر ییلاقی شاندیز و طرقبه ۱۴۰۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارند. شاندیز در ۳۵ کیلومتری مشهد و طرقبه در ۱۵ کیلومتری مشهد قرار گرفته است.
  • پارک جنگلی شاندیز به وسعت حدود ۳۰ هکتار (۳۰۰۰۰۰ متر مربع) است که در کنار رودخانه شاندیز قرار گرفته است. روستای زشک هم از روستا‌های قدیمی این منطقه که در ارتفاع ۲ هزار متری از سطح زمین واقع شده است و آب و هوای مطبوعی دارد، که یکی از مناطق مناسب برای کوهنوردی محسوب می‌شود.
  • بند گلستان یکی از بندهای تاریخی است که در جاده‌ی طرقبه قرار دارد این بند در زمان تیموریان و بر روی رود گلستان ایجاد شده است. در فصل بارش و به علت بالا آمدن آب در این بند منظره‌ی بسیار زیبایی ایجاد می‌شود.
  • غار زری نیز در جاده‌ی طرقبه قرار دارد این غار دارای پیچ و خم بسیاری است.
  • روستای کنگ از روستاهای طرقبه است که به ماسوله خراسان معروف و شبیه روستای ماسوله است.بافت تاریخی و فرهنگی روستای کنگ و معماری پلکانی آن موجب شده تا در نقش یکی از پرجاذبه ترین مناطق ییلاقی خراسان مورد توجه گردشگران و مسافران تور مشهد باشد.تصویری دیگر از رستای ماسوله خراسان در طرقبه
  • کنگ با دره های سرسبز و آب وهوایی مطلوب و قرار گرفتن سکونت گاه ها بر روی کوهپایه، شباهت بسیاری به شهر ماسوله دارد و از سویی قدمت این روستا و وجود گورستان قدیمی، مسجد، تکیه و رباط شاه عباسی، جلوه این روستا را در نظر بیننده بیشتر نشان می دهد.
    روستای کنگ در کنار تمامی جاذبه های فراوان، دارای درختان میوه و داروهای گیاهی است. مهمترین درخت میوه در این روستا درخت گیلاس و آلبالوست و همچنین در ارتفاعات این منطقه گیاهان دارویی یافت می شود.
دره‌های زیبای طرقبه

دره مایان شامل روستاهای ازغد، مایان علیا، مایان سفلی و حصار که اراضی کشاورزی و باغات آن از آب رودخانه مایان آبیاری می‌شود.دره دهبار شامل روستاهای دهبار و کلاته آهن بوده و زمین‌های آن را رودخانه دهبار سیراب می‌کند.

هتل بزرگ طرقبه (گراند حیات) مشهد

هتل بزرگ طرقبه در دامنه رشته کوه بینالود و در منطقه‌ی‌ ییلاقی و خوش آب و هوای طرقبه جهت زائرین علی بن موسی الرضا(ع) و گردشگران داخلی و خارجی تور مشهد احداث گردیده است.

تصویری از هتل گراند در طرقبه

این هتل به مساحت ۳۱۰۰۰ متر مربع و ۲۵۰۰۰ متر زیر بنا بوده و دارای ۳۱۷ اتاق می‌باشد که شامل آپارتمان،سوئیت لوکس، کانکت دو تخته مجهز به سرویس کامل بهداشتی، تلویزیون، یخچال و سیستم مرکزی ویدئو، تلفن و سیستم سرمایشی و گرمایشی می‌باشد. همچنین هتل مجهز به مدرنترین امکانات رفاهی و فضای سبز وسیع به همراه زمین بازی کودکان، میدان ورزشی و پارکینگ بوده که با کارکنانی مجرب، آماده پذیرایی از شما مهمانان گرامی می‌باشد.

بازار بین المللی بعثت و سینما چند بعدی طرقبه

«بازار بعثت» یکی از مهم ترین بازار ها و از بهترین مراکز خرید حومه مشهد است که در ییلاق طرقبه واقع گردیده است. بازار بعثت مشهد علاوه بر داشتن امکانات تفریحی نظیر سینما چند بعدی، مونوریل و... با وجود می توانید در آنجا انواع سوغات مشهد از جمله: نقره جات، صنایع دستی، خشکبار، پوشاک پوست و چرم، اسباب بازی، لوازم کریستال و... را تهیه کنید.

تصویری از بازار بین المللی بعثت در طرقبه

درکنار بازار بعثت مشهد نیز در حاشیه میدان اصلی طرقبه مغازه های بزرگی به چشم می خورد که در آنها صنایع دستی ظریف مانند مجسمه های گچی و سرویس های چینی و خاتم و مینا و قلم زنی به مشتریان عرضه می شود. بازار بعثت مشهد مجهز به تریا و رستوران و نمازخونه و شهر بازی کوچک و بانک و دفاتر بیمه و تاکسی تلفنی و پارکینگ و سرویس بهداشتی است.

صنایع دستی طرقبه

تصویری از بازار صتایع دستی طرقبه

از مهمترین صنایع دستی منطقه علاوه بر بافته‌ها و ساخته‌های بومی، سبدبافی است که به سبب توریستی بودن طرقبه بازار این تولیدات از موقعیت مطلوبی برخوردار است. صنایع ظریف حصیر بافی، در میان گردشگرانی که به این منطقه از مشهد سفر می‌کنند جایگاه ویژه‌ای دارد.

رستوران های طرقبه مشهد

طرقبه یکی از مناطق ییلاقی مشهد است که به دلیل محبوبیت آن نزد گردشگران تور مشهد ، رستوران های زیادی دارد . یکی از بهترین رستوران های مشهد در طرقبه ، رستوران تشریفات است که در نزدیکی جاغرق واقع شده است .

فضای این رستوران که از رستوران های خوب مشهد محسوب می شود ، بسیار زیبا طراحی شده است ، آلاچیق های با طراحی منحصر به فرد ، محیط گرم و صمیمی ، پرسنل حرفه ای و سرو انواع غذاهای ایرانی و بین المللی . شیشلیک این رستوران بسیار لذیذ و زبانزد است . انتخاب رستوران تشریفات طرقبه در فصل بهار و تابستان بسیار انتخاب ایده آلی می تواند باشد . خدمات عالی این رستوران همراه با هوای دلپذیر و مطبوع ، خاطره ای فراموش نشدنی برایتان رقم خواهد زد .

تصویری از یکی از رستوران های طرقبه

فضای رستوران تشریفات بسیار زیبا و منحصر به فرد است . این رستوران ۱۴ آلاچیق با معماری متفاوت دارد . لمکده و کافی شاپ و سالن های بسیار زیبای این رستوران به یادماندنی است . تخت های رستوران در فضای شیشه ای با پذیرایی ژاپنی و تخت های در فضای باز میان درختان زیبا و سرسبز ، همچنین آبشارها و مناظر چشم نواز و دل انگیز روحتان را نوازش می دهد . در صورتی که از ۲۴ قبل رزرو کنید ، با دسته گل به شما خوشامد می گویند .

منوی غذایی رستوران تشریفات مشهد شامل غذاهای ییلاقی سنتی مشهد مانند شیشلیک ، جوجه ، لقمه ، برگ و … غذاهای دریایی همچون میگو ، مرغابی و کبک می باشد . از ویژگی های خوب رستوران تشریفات وجود پارکینگ با ظرفیت ۱۵۰۰ ماشین می باشد . دیگر نگران امنیت ماشینتان نباشید ، مخصوصا در منطقه طرقبه که ترافیک زیاد است و جای پارک به سختی پیدا می شود . ساعت پذیرایی از ۱۲ ظهر تا ۱۲ شب است . در بدو ورود هم با شربت مخصوص تشریفات به استقبالتان خواهند آمد .

فست فود پدر بزرگ

ساخت این مجموعه از سال ۱۳۸۹ در زمینی به مساحت ۲۲۰۰ متر مربع و با زیر بنای ۳۶۰۰ متر مربع آغاز و در سال ۱۳۹۵ به بهره برداری رسید، این مجموعه زیر نظر سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بوده و طرح آن الهام گرفته از معماری درون گرا می باشد و استفاده از جذابیت های بصری در طراحی نما و محوطه سازی به شدت مورد توجه و تاکید بوده است.

تصویری از فست فود پدر بزرگ طرقبه

این مجموعه در سه بلوک احداث گردیده که بلوک اصلی در ضلع غربی شامل هفت طبقه با کاربری سالن های جشن عروسی و همایش، دفاتر اداری و سوئیت های مجلل اقامتی با چشم اندازی بی نظیر اشپزخانه و همچنین طبقات مربوط به پارکینگ و تاسیسات برقی و مکانیکی می باشد.

بلوک دوم در سه طبقه با کاربری فستفود باشگاه بیلیارد و فضای تراس تابستانی در حاشیه بوده و بلوک سوم در دو طبقه شامل کافی شاپ و سفره خانه سنتی می باشد. در محوطه میانی نیز فضای لمکده با چشم اندازهای زیبا آبشار با آبنما آلاچیق و فضای سبز قراردارد. مجموعه فست فود در سه طبقه تجهیز گردیده که طبقه همکف باشگاه بیلیارد و طبقات اول و دوم با معماری خاص و تفاوت آرایه مبلمان میزبان شما می باشد، و همچنین فضای تابستانی واقع در تراس طبقه فوقانی امکان اشراف به مناطق اطراف و چشم اندازهای طبیعت بکر طرقبه را برای شما فراهم می نماید

غذاهای محلی طُرقَبه

یکی از غذاهای محلی طرقبه دیزی و آبگوشت است. یکی دیگر از غذاهای پرمصرف در میان بازدیدکنندگان شیشلیک است، که اساساً بره بریانی و گوشت و استخوان گاو بشکل حرف T همراه با برنج می‌باشد. یکی دیگر از غذاهای محلی طرقبه فسنجان است چون مردم این منطقه در باغ‌هایشان گردو دارند (این غذاهم با گردوی سابیده درست می‌شود) لذا مورد استفاده زیادی دارد. از دیگر غذاهای طرقبه می‌تواند قورمه را نام برد.

تصویری از دیزی و غذاهای محلی طرقبه

از شخصیت‌های معروف طرقبه می‌توان به اشخاص زیر اشاره کرد:

محمدباقر قالیباف
علی باغبان باشی
محمد دهقان

جمعیت طرقبه مشهد

بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این شهر ۲۰٬۹۹۸ نفر (در ۶٬۶۱۲ خانوار) بوده است.

فاصله طرقبه تا مشهد

فاصله بین ییلاق طرقبه و حرم امام رضا (ع) : ۲۶٫۹ کیلومتر - زمان: ۴۴ دقیقه

منبع
Irandehkadeh
fa.wikipedia
epersianhotel
مشهدتور
Hamgardi
Cafegardesh
eghamat24
netbarg



:: بازدید از این مطلب : 56
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 2 مهر 1396 | نظرات ()